Victor Prins is enigst kind en heeft tot nu toe zijn ouders gelukkig gemaakt door een ideale zoon te zijn. Op de dag van zijn negende verjaardag neemt hij echter het besluit die rol af te leggen en zich niet meer als kind, maar als volwassene te gedragen. Met de informatie die hij heeft verzameld over de volwassenen die zijn leven bepalen, blijkt hij grote macht te bezitten over zijn ouders en de buren, de familie Matser. Dit leidt tot een reeks groteske, maar pijnlijke gebeurtenissen die de verhoudingen van de volwassenen volledig ondermijnt. Wanneer dan de raadselachtige Ida van Dodewaert op het feest verschijnt is de verwarring compleet. Vitrac’s Kinderen aan de Macht (1928) was geïnspireerd door het surrealisme en stelde zich ten doel de rol van het toeval en het afwijkende in het leven te benadrukken. Via immer actuele thema’s: de ongelijke verhouding tussen volwassenen en kinderen, de onwaarachtigheid van de burgerlijke moraal en het onvermogen om om te gaan met afwijkend gedrag.

Victor Prins
Meneer Prins
Mevrouw Prins
Esther Matser
Meneer Matser
Dokter
Mevrouw Matser
De Nobele Dame
Lili
Ida van Doodewaert

auteur

regie

speeldata
locatie

Hans Sliepenbeek
Gerben Westerhof
Willeke Roerdinkholder
Gratiëlle Pelders
Toine Thissen
Toine Thissen
Ilse Schuurmans
Ilse Schuurmans
Anita van der Pluijm
Anita van der Pluijm

Roger Vitrac

Marc de Boer

26 en 28 okt, 4 nov
Steigertheater

recensie


Andere voorstellingen

juni 1995

Biedermann

‘Biedermann en de brandstichters’ is een tragi-komedie. Het stuk laat zien hoe mensen in een bedreigende situatie allerlei mechanismen kunnen aanwenden om de werkelijkheid niet onder ogen te hoeven zien. In een stad heerst grote Lees verder...

mei 1996

Ifigeneia

Vanuit haar beschermende kinderleventje aan het hof wordt de koningsdochter Ifigeneia opeens weggeroepen door haar vader Agamemnon naar het legerkamp. Samen met haar moeder Klutemnestra vertrekt Ifigeneia naar Aulis. Daar lopen de spanningen in de Lees verder...

november 2003

De Kale Zangeres

“Er is geen sujet, geen psychologie, geen intrige. Er is alleen een koddige dialoog die zich afwikkelt volgens een klassieke structuur. De personages zijn op het toneel. Herkennen zij elkaar? Misschien niet. Absurde anekdotes. Waarom? Lees verder...